Digitální svět v dětských rukou: Jak technologie podporují učení a kreativitu od útlého věku
Děti jsou jako malí badatelé, kteří od narození zkoumají a poznávají svět kolem sebe. V dnešní době, kdy technologické inovace neznají mezí, je důležité, aby rodiče a následně učitelé na školách vytvořili prostředí, ve kterém se děti budou moct bezpečně seznámit s funkcemi internetu a rozvíjet digitální gramotnost. Digitální nástroje mohou být účinným způsobem, jak lépe pochopit učivo, osvojit si cizí jazyky a rozvíjet při tom kreativní myšlení.
Pozvolné začátky
Děti běžně zažívají své první technologické interakce už v předškolním věku, kdy si na internetu prohlížejí fotky nebo videa zvířátek a oblíbených filmových postaviček. Postupem času pak mají možnost uchopit digitální technologie i za jiný konec, jako například v programování. "Pokud se bavíme o programování, tak to dětem rozvíjí logické a abstraktní myšlení, což pro jejich budoucnost může být jedině plus. Pozitivní stránkou je i poučení o nebezpečích v digitálním světě, se kterými by se děti měly seznámit čím dříve, tím lépe," říká Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů programování Coding Bootcamp Praha, www.codingbootcamp.cz.
Abyste se zároveň vyhnuli potenciální závislosti vašeho dítěte na počítači, je dobré mu stanovit omezený čas strávený před obrazovkou, který nebude překračovat. Při určování pravidel je důležité zaměřit se i na preventivní opatření a poučit děti o tom, jak by se měly a neměly chovat v digitálním prostředí.
Dopřejte dětem příležitosti pro tvořivé chvíle
Někdy mohou vznikat obavy, jestli je pro děti dobré zpřístupňovat jim digitální technologie už v takhle brzkém věku. V současnosti existují programy, jak v určitých institucích, tak i v mateřských školách, které pomáhají dětem rozvíjet digitální gramotnost už během předškolního věku. Můžeme se tak bavit například o interaktivních workshopech, které v dětech mohou vzbudit zájem o tvořivost.
Umělá inteligence dokáže být dobrým pomocníkem
Přesuneme-li se do školních lavic, tak se můžeme v souvislosti s digitální gramotností bavit i o práci s umělou inteligencí, která může být pro děti velkým přínosem. "Virtuální realita a rozšířená realita přinášejí nový rozměr do jazykového vzdělávání, umožňují studentům ponořit se do virtuálních prostředí, kde mohou prakticky komunikovat v cizím jazyce v reálných situacích. Umělá inteligence, prostřednictvím chatovacích botů a personalizovaných výukových systémů, umožňuje cílené učení, které se přizpůsobuje individuálním potřebám student," komentuje Pavel Los, ředitel Meridian School of English, www.meridianenglish.com.
Začlenění
programování do školních osnov
Jedním z hlavních cílů pro
současné žáky a budoucí generace je začlenění pokročilé výuky v oblasti
informačních technologií do školních osnov základních škol. Česká republika
nedávno představila novou koncepci zvanou "Nová
informatika", která se zaměřuje na rozvoj informatického myšlení, což lze
chápat jako rozvoj schopnosti logicky a abstraktně uvažovat. Díky této formě
vzdělání budou mít děti základní povědomí o fungování technologií, které je
klíčové pro úspěšnou budoucnost v jakémkoli profesním odvětví.
TZ Kašpar PR