Jana Večerková: Je důležité nepoužívat AI jako zkratku, ale jako prostředek
Umělá inteligence zásadně mění vzdělávání a profesní rozvoj. V rozhovoru Jana Večerková, zakladatelka a ředitelka intenzivních kurzů programování CodingBootcamp Praha, odhaluje, jak konkrétní algoritmy a technologie umožňují AI učit se rychleji než lidský mozek a překonávat lidské schopnosti v analýze a predikci dat. Vysvětluje, jak firmy mohou využít AI k podpoře celoživotního učení zaměstnanců a jak AI ovlivní budoucí vzdělávací systémy. Zdůrazňuje také potřebu kritického myšlení a etického přístupu při implementaci těchto technologií.
Jaké konkrétní algoritmy a technologie umožňují AI učit se rychleji než lidský mozek?
Systémy AI jsou trénovány na masivních
souborech dat, které zahrnují miliardy či biliony příkladů. To jim umožňuje
učit se a zpracovávat informace v rozsahu, který by pro lidský mozek byl
nemožný. Tato rychlost zpracování informací umožňuje AI provádět složité
výpočty a simulace, které by pro lidský mozek trvaly příliš dlouho. Například
systém AlphaGo od DeepMind se naučil hrát hru Go na mistrovské úrovni tím, že
byl trénován na 30 milionech her.
Jak AI překonává lidské schopnosti v analýze a predikci dat?
Umělá
inteligence je výkonná proto, že dokáže zpracovávat obrovské množství dat –
mnohem více než jediný člověk. A modely AI díky tomu mohou v datech odhalit
vzorce a trendy, které jinak člověk nevidí – stejně jako lékař, který viděl 5
tisíc pacientů, si může všimnout více možností a bude mít více poznatků než
lékař, který jich viděl jen 500.
"Naprosto souhlasím s Janou Večerkovou. Současné AI nástroje dokáží velmi rychle zpracovávat data a také umí generovat velké množství dat. Já jako SEO konzultant denně používám SEO AI nástroj Senuto pro analýzu viditelnosti webů, analýzu klíčových slov, analýzu konkurence, report pozic klíčových slov, tvorbu obsahového plánu a generování textů pomocí AI. Rychlost zpracování dat a efektivita práce je skvělá! Jako příklad můžu zmínit nárůst počtu klíčových slov v TOP 10 SERP Googlu o 1,240 %. Za 7 měsíců se podařilo s velmi nízkým rozpočtem posunout na 1. stránku 201 klíčových slov," říká marketingový poradce Jan Vavřička
Jak mohou organizace využít AI k podpoře celoživotního učení svých zaměstnanců?
AI je už v dnešní době velkým pomocníkem pro
každého zaměstnance, který se seznamuje s novým tématem anebo novou dovedností. Na rozdíl od mentora nebo seniorního zaměstnance v dané firmě má AI také
nekonečně času i nekonečnou trpělivost, tudíž se zaměstnanci, který je v tématu
nový a potřebuje se zeptat na všechny maličkosti a základní věci, se může
neustále věnovat. Velký příslib je do budoucna i v personalizaci učení díky AI,
která půjde do větší hloubky než jen současná řešení. Již v současnosti
existují řešení, která upravují vzdělávací cestu daného zaměstnance podle jeho
pokroku a podle toho, co mu často činí potíže. V budoucnu ale může AI tuto
cestu personalizovat i na základě širšího využití dat o studentovi jako takovém
a aktivně spoluvytvářet obsah dle jeho potřeb.
Jak může v budoucnu AI ovlivnit současné vzdělávací systémy na školách a univerzitách, a čemu bude potřeba po dobu pokrokových změn věnovat pozornost?
Umělá inteligence má potenciál vyučujícím uvolnit ruce díky automatizaci hodnocení úkolů a poskytování alespoň částečné zpětně vazby. To by mohlo uvolnit učitelům čas, aby se mohli soustředit na individuální podporu studentů. Díky personalizaci učení má AI potenciál adaptovat vzdělávací obsah a tempo, tak aby všichni studenti byli neustále v zóně, kde se optimálně učí a takzvaně jsme je jako vyučující neztráceli. Do budoucna lze tedy očekávat větší integraci AI do výukových praktik.
Na druhou stranu AI v současnosti nemá schopnost prezentovat zajímavé názory, které mohou být sice lehce kontroverzní, ale podložené sofistikovanými a inteligentními argumenty. Něco jako chytrý zkušený profesor na prestižní škole, který třeba učí ekonomii. Jelikož nejde o exaktní ale společenskou vědu, tak se názory mohou lišit, ale chytrý profesor dokáže prezentovat téma s klady i zápory a inspirovat studenty k tomu, aby nad tématem sami přemýšleli. AI toto neumí, protože vám prezentuje zprůměrovaný mainstreamový názor, určitou středovou šeď bez chuti a zápachu, což nemá potenciál posouvat lidstvo dopředu.
Jaké jsou hlavní výhody a rizika spojená s rychlým učením AI ve srovnání s lidským učením?
Jeden z důvodů, proč mnoho tvůrců AI volá po regulaci AI, jsou nedořešené etické otázky, jako je zaujatost, soukromí a transparentnost. Vzhledem k faktu, že umělá inteligence bude brzy – případně už je – výrazně chytřejší než my, tak je otázka její zneužitelnosti k manipulaci více než aktuální.
Jeden z tvůrců AI, Geoffrey Hinton vysvětluje: "Chceme se ujistit, že i když je AI chytřejší než my, tak bude dělat věci, které jsou pro nás prospěšné. To je ale těžké ve světě, kde motivací mnoha lidí je AI využít pro manipulování voleb či třeba stvoření robotických vojáků co zabíjejí lidi."
Schopnost kritického myšlení
je proto v čase AI důležitější než kdykoli jindy. Pokud si lidé nebudou lámat
mozek, aby si rozšířili schopnost přemýšlet, tak bezpochyby ztratí jakékoliv
místo v budoucnosti, kde bude hrát čím dál větší roli technologie. Proto je
důležité nepoužívat AI jako zkratku, která vám říká, co si máte na dané téma
myslet, ale jako prostředek, který vy ovládáte, a jehož výsledky jste schopni
kriticky zhodnotit.
Kdo je Jana Večerková?
Jana Večerková působí více než 12 let v oblasti startupů a vývoje inovativních produktů po celé Evropě. Se svým bratrem Honzou založili Coding Bootcamp Praha, který byl jako jediný evropský coding bootcamp oceněn prestižní americkou univerzitou MIT a Evropskou komisí pro vysokou úspěšnost absolventů a úspěšnost budoucího uplatnění na trhu práce. Coding Bootcamp Praha se specializuje na jak intenzivní 12-týdennífulltime kurzy, tak i na večerní kurzy pro úplné začátečníky. Hlavní misí firmy je zpřístupnit svět IT všem, kteří tu možnost prozatím neměli a poskytnout jim kvalitní studijní možnosti od odborníků z praxe. V minulosti Jana pracovala pro organizaci pomáhající startupům v Bruselu, kde dohlížela na vývoj a realizaci celoevropských projektů s veřejnými i soukromými subjekty. Jana absolvovala bakalářské studium na Bayes Business School a magisterské studium na London School of Economics, kde, jak sama říká, zažila to nejlepší z toho, jak se má učit.
TZ