Nejoblíbenější i méně známé použití AI v práci

29.11.2024

Hitem posledních měsíců je automatizace zápisů z porad a práce s daty. Umělá inteligence se používá dokonce i v péči o duševní zdraví

Praha, 28. listopadu 2024 – Umělá inteligence pomáhá mnoha zaměstnancům v práci stále více. Zefektivňuje rutinní úkony, vyplňování dotazníků a reporty. V poslední době si zaměstnanci oblíbili automatické online zápisy z porad a následné vyhledávání v datových archivech. Takto technologie ušetří hodiny práce, které pak mohou věnovat odbornějším úkolům. Mezi nové a zvláštní způsoby použití AI patří třeba monitoring mentálního zdraví na pracovišti nebo seberozvoji manažerů.

Nový směr využití AI

"Firmy dnes hledají nástroje, které jim ušetří čas. Využívají již větší množství chytrých funkcí, často na bázi AI. Ale nejvíce oceňují, když jim nástroje pomohou s tvorbou zápisů z porad a následném vyhledávání v datech, jako to dokáže technologie Cabolo. Všechna data jsou snadno dostupná díky fulltextovému vyhledávání," říká Michal Černý z Audiopro.

Provoz navíc nevyžaduje připojení k internetu. Vše probíhá offline s ohledem na maximální bezpečnost a ochranu dat a soukromí. Audio záznam a textový přepis jsou vždy dokonale synchronizovány, takže při zpětném poslechu najdete každé slovo.

Cabolo Multimedia pak automaticky a v reálném čase nahrává, přepisuje, překládá a titulkuje audio a video. Přenáší obrazový záznam z jednání, v reálném čase přepisuje jeho obsah a vytváří titulky. Verze Cabolo Subtitle pak díky unikátní technologii s podporou umělé inteligence přidává titulky do videa v reálném čase, což lze využít například při videokonferencích či různých živých přenosech.

Hojně využívaná pomoc při tvorbě obsahu

AI se stává nepostradatelným spolupracovníkem při tvorbě obsahu, od článků a blogů po prezentace a popisky produktů. Její schopnost překládat texty, kontrolovat gramatiku a pravopis, a generovat nápady, činí z AI výkonnou asistentku pro copywritery a marketéry. Využití AI v grafice umožňuje rychlé vytváření a úpravu obrázků a grafiky, což je obzvláště užitečné pro tvorbu originálního vizuálního obsahu.

"V Trenýrkárna.cz využíváme Chat GPT k pomoci s názvy kampaní, k úpravě textů na požadovaný počet znaků, úpravě sloganů, aby se neopakovaly nebo nám pomáhá s popisky produktů pro e-shop. Nahrajeme fotku a vložíme zadání pro tvorbu popisků. Text pak slouží jako vodítko pro copywritera," říká Ruslan Skopal, spolumajitel a CEO www.Trenyrkarna.cz.

"Pomáhá nám také s vytvářením snadno zapamatovatelných kódů o určitém počtu znaků, se vzorci v excelu, překlady textů či souhrny dlouhých textů na kratší," dodává.

S e-mailem potřebuje pomoci každý

AI může být využita jako virtuální asistent, který odpovídá na dotazy, plánuje schůzky, organizuje úkoly, posílá upozornění a dokáže třeba shrnovat komunikaci.

"Pokročilé jazykové modely dokáží rychle a efektivně analyzovat záznamy z Teams meetingů nebo analyzovat e-mailovou komunikaci. Když si například řekneme, že jsme během roku řešili s daným člověkem či firmou něco přes e-maily, mohu zadat: "Shrň mi naši emailovou diskuzi za poslední rok." AI v podobě Copilota integrovaného v Outlooku pak vytvoří odstavec, ve kterém seskupí klíčové informace z těch 30 nebo 40 e-mailů. Udělá výpisy nejdůležitějších bodů a zjišťuje, jak každý z nás reagoval. Je to opravdu velmi přínosná funkce," říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.

Mentální zdraví a pohoda na pracovišti

Mezi méně známé a netradiční způsoby použití AI patří například nástroje, jako jsou virtuální terapeuti nebo wellness aplikace, které dokážou sledovat emocionální pohodu zaměstnanců. Některé systémy analyzují anonymizovaná data z e-mailů nebo chatu, aby identifikovaly příznaky stresu či vyhoření. Tyto nástroje pak doporučují zaměstnancům techniky zvládání stresu nebo dokonce nabízejí meditace a relaxační cvičení.

SEO

Použití AI v práci je dnes pro SEO konzultanty nevyhnutelným krokem k efektivnější a přesnější práci. Umělá inteligence nám umožňuje analyzovat data rychleji, identifikovat klíčové příležitosti a optimalizovat obsah na míru uživatelům i vyhledávačům. Například SEO nástroje poháněné AI dokážou generovat strukturovaný obsah, analyzovat konkurenční strategie a předpovídat trendy na základě historických dat.

"AI by měla být spíše pomocníkem než náhradou za lidskou kreativitu a strategické myšlení. SEO stále vyžaduje lidský přístup k tvorbě obsahu, který rezonuje s cílovou skupinou, a cit pro detail při vyhodnocování výsledků. AI je skvělý sluha, ale špatný pán – pokud ji používáme bezhlavě, může vést k unifikaci obsahu, penalizacím od vyhledávačů nebo ztrátě originality, což jsou aspekty, na které je třeba dávat pozor," říká Jan Vavřička, zakladatel SEO agentury JSME ÚSPĚŠNÍ.

AI cenové strategie

V maloobchodu a e-commerce AI analyzuje tržní trendy a nákupní chování zákazníků, aby doporučila dynamické změny cen. To umožňuje firmám pracovat s cenou co nejvýhodnějším způsobem a zároveň přizpůsobit nabídku aktuální poptávce.

Virtuální koučování

Manažeři a vedoucí pracovníci využívají stále častěji AI pro zlepšení svých dovedností. AI nástroje mohou analyzovat vedle mnoha dalších faktorů i tón hlasu, řeč těla nebo slovní zásobu během jednání a poskytovat zpětnou vazbu na jejich komunikační styl.

"Přestože AI přináší mnoho výhod, je důležité ji využívat s rozumem a respektem. Je třeba si uvědomit, že AI není náhradou za lidskou interakci, ale spíše nástrojem, který má rozšířit možnosti a zlepšit efektivitu práce. Spolupráce s lidmi, kteří mají různé názory a dovednosti, zůstává klíčová pro dosažení nejlepších výsledků," říká Tomáš Pavlíček z pracovního portálu www.Atmoskop.cz, který umožňuje zaměstnancům hodnotit prostředí zaměstnavatele zevnitř.

TZ + komentář redakce


Fotka od Kohji Asakawa z Pixabay